מה נסגר? השנה 2025 ואתן מדברות איתי על שיווק במיילים?
בטוחות שעבור רוב הקוראים והקוראות שלנו שיווק במיילים נשמע ממש פאסה, כי מי בכלל קוראת מיילים בימים אלה, זה סתם רעש לבן, ספאם וכו'.
אז זהו, שממש לא.
מחקר בינלאומי ענק מ-2024 מראה שמייל הוא עדיין הפלטפורמה שבה לקוחות מעדיפים שיפנו אליהם ולא רק זה: אחוזי הפתיחה של מיילים עולים בכל הענפים בכל עולם (בסוף מצורפים הקישורים למחקרים המעניינים האלה).
וגם אנחנו מרגישות את זה בשטח. המייל הוא עדיין אחד האמצעים הטובים ביותר לשמירה על קשר עם הקהילה שלנו. יש מצב שגם עכשיו, הגעת לקריאת הפוסט הזה, דרך המייל ששלחנו :)
חשוב לציין שדיוור הוא לא פיתרון קסם, כמו שאף ערוץ שיווקי אינו פתרון קסם. אבל בעידן שבו אף ערוץ שיווקי לא מגיע ל 100% חשיפה אלא להרבה הרבה פחות, דיוור הוא ערוץ שבו אפשר להגיע באמצעות עבודה נכונה ל 20%-50% מהקהל. באיזה יקום דיגיטלי אחר יש בכלל אחוזי חשיפה שמגיעים לזה?
אבל מיילים זה בעיקר ספאם ותוכן זבל.
בואו נדייק רגע - דיוור הוא רק פלטפורמה טכנית. זה שיש עסקים שעושים לה אביוז, או עושים בה שימוש לא מוצלח (ולא חסרים כאלה) לא מעיד על הפלטפורמה עצמה. כמו דפי נחיתה, כמו וובינרים, כמו כלי בינה מלאכותית. זה שיש מי שעושה שימוש גרוע בכלי - לא הופך אותו לפסול ולא הגיוני להמנע מלהשתמש בו בגלל זה.
הפלטפורמה היא פלטפורמה. היא לא טובה או רעה. מה שמשנה זה איזה שימוש נעשה בה ואיך.
ספאמינג ותוכן זבל זו לא פונקציה טכנית של המערכת, אלא החלטה ערכית של בעל.ת העסק. אז ההחלטה היא רק שלך - איך, כמה ומתי לשלוח ואיזה תוכן ליצור.
מה שכן, אפשר לנסות לשנות טרמינולוגיה.
במקום "רשימת דיוור" - קהילת קוראים / מנויים.
במקום "ניוזלטר" - סיפור / מאמר / משהו מעניין שבא לי לכתוב עליו.
במקום "לשווק" / "לפרסם" / "למכור" - לתת ערך, ליצור תקשורת, לחזק את מערכת היחסים.
נשמע אחרת, נכון?
רגע, אז אתן אומרות שחייבים לעשות דיוור?
ברור שלא. כמובן שלא חייבים כלום. בתפיסה שלנו - הבחירה בערוצי שיווק היא פונקציה של תחושת החיבור והנוחות שלך ואין שום ערוץ שהוא חובה.

אבל אם כן בחרת להשתמש בדיוור כערוץ שיווקי, חשוב להכיר את האתגרים:
חוק הספאם
חוק מעולה שלא מאפשר לשלוח מסרים פרסומיים לאנשים שלא נתנו לכך את הסכמתם המפורשת.
אז כמובן שחשוב לעבוד בצורה מסודרת וחוקית, שזה אומר:
לבקש אישור מפורש (בכתב) למשלוח מיילים.
לעבוד עם מערכת דיוור בה יש אפשרות מובנית לאישור ולהסרה.
לציין בכל מייל, בכותרת, שמדובר בפרסום כפי שהחוק מחייב (כן, גם אם זו ברכת ראש השנה. בכל מייל שנשלח מהעסק).
עבירות (מיילים שמגיעים לספאם)
גם כשהכל נעשה ע"פ החוק, וגם בעבודה עם מערכת דיוור מסודרת - בכלל לא בטוח שהמיילים שכל כך טרחת על כתיבתם אשכרה יגיעו לתיבת הדואר הנכנס. אחוז לא מבוטל מהמיילים מנותב ע"י שרתי הדוא"ל לתיבות הספאם והקד"מ. שזה כמובן ממש מבאס ומתסכל. גם אותנו.
מה אפשר לעשות? הנה כמה טכניקות שיעזרו לך לשפר את העבירות ואת אחוזי הפתיחה:
ברמה הטכנית: לעבוד עם מייל בדומיין משלך ולא דרך ג'ימייל ולעשות אימות של הדומיין הזה. בתוך מערכת הדיוור יש הסבר מסודר איך לעשות את זה.
ברמת התוכן:
כמובן נתחיל בהמלצה גורפת - לשלוח תוכן איכותי בעל ערך ולא רק פרסומות :) אבל כדאי גם להימנע משימוש במילים שעלולות לסווג את המייל שלך כספאם (בעיקר בכותרת) כמו: חינם, מבצע, זול וכו'.
ובעיקר, חשוב לדעת שככל שאחוזי הפתיחה והמעורבות במיילים שלך גבוהים יותר - כך האמינות שלך בעיני השרתים גדלה ויורד הסיכוי לסיווג כספאם.
אז איך להגדיל אחוזי פתיחה ומעורבות?
לנקות את הרשימה באופן תדיר. גם ממיילים שגויים וגם ממיילים לא פעילים (מי שלא פתח מיילים הרבה זמן), בגלל שהשרתים מודדים את כמות הנמענים הפעילים ביחס לכמות הכוללת של השליחות. ככל שיש יותר נמענים רדומים, איכות הרשימה נפגעת.
להשקיע בכותרת טובה: כותרת טובה מגדילה משמעותית את סיכויי הפתיחה של המייל. לכן חשוב להקדיש מחשבה ליצירת הכותרת, לעשות A/B testing על כותרות שונות וכמובן להיעזר בבינה מלאכותית.
לעודד מעורבות (תגובות והקלקות): להזמין את הקהל שלך להגיב למייל עם שאלות / שיתופים ולשלב קישורים בגוף הטקסט כי הקלקה על קישורים נספרת כמעורבות.
להשתמש בערוצי השיווק האחרים שלך (רשתות חברתיות, וואטסאפ, קשרים וכו) כדי לעדכן ששלחת מייל ולהזמין את הקהל שלך לחפש את המייל באופן יזום ולגרור אותו לאינבוקס, אם במקרה ברח לספאם.
לעודד את המנויים להוסיף את הכתובת שלך לרשימת אנשי הקשר שלהם במייל.
להקדיש זמן לניתוח הנתונים בכל מייל כדי להבין את הרגלי השימוש של הקהל שלך (השעות, הימים והנושאים המועדפים) ולהשתפר בהמשך.
לשלוח כל מייל פעמיים - לנמענים שלא פתחו.
מה? למה לשלוח פעמיים?
תיבת המייל שלנו עמוסה מאוד ולא תמיד אנשים מגיעים למייל בפעם הראשונה, ברמה כזו שגם מיילים עם מידע שממש חשוב לנו לקרוא וגם מיילים מאנשים שהתכנים שלהם ממש משמעותיים לנו - נעלמים והולכים לאיבוד בתוך ים המידע בכלל והספאם בפרט.
נוספת לזה העובדה ששיוך המיילים לתיבת הספאם או הקד"מ הוא לא עקבי. מיילים עלולים להגיע לשם פתאום אחרי שבמשך שנים הגיעו לאינבוקס ובאותו אופן מסתורי לחזור לאינבוקס, בלי שום הגיון.
וגם - לאנשים שונים, הרגלים שונים. יש מי שקוראים מיילים בבוקר, ואז מיילים שמגיעים אחה"צ או בערב מוזנחים. יש אנשים שדווקא בלילה יושבים על כל מה שקרה במשך היום בתיבה. אם במקרה המייל שלך מגיע בשעה הלא נכונה, מבחינת אותו מנוי - זה אבוד. אולי אם המייל היה מגיע בשעה אחרת - הוא דווקא היה שמח לקרוא אותו.
מכל הסיבות האלה, המון אנשים שרוצים לקרוא את המיילים שלך פשוט מפספסים
ובגלל זה, שליחה חוזרת, למי שלא פתחו את המייל בפעם הראשונה:
נותנת הזדמנות למי שהיה עמוס ופספס את המייל הראשון לגמרי.
מאפשרת תזכורת לאלה שראו את המייל אבל לא פתחו אותו (ואז הוא נעלם תחת המפולת שבאה אחריו).
נותנת עוד הזדמנות למיילים שהוגלו לתיבת הקד"מ או חלילה לספאם - להגיע לאינבוקס.
כותרת שונה בשליחה השניה מאפשרת למשוך את תשומת הלב של מנויים שונים. הזדמנות מעולה לבדוק מה באמת מעניין את הקהל שלנו, מה עובד יותר.
שעת שליחה שונה מאפשרת להגיע לקהלים שונים (קוראי בוקר וקוראי ערב). כנ"ל לגבי יום בשבוע.
בדרך כלל, השליחה החוזרת מגיעה למחצית מהפתיחות של השליחה הראשונה. שזה בעצם אומר עוד עשרות או מאות אנשים שקיבלו את התוכן שלך (תלוי בגודל הרשימה).
אבל רגע - זה לא מעצבן את המנויים לקבל את המיילים כפול?
קודם כל, מי שפותח את המיילים לא מקבל אותם כפול. מי שלא אכפת לו בכלל והוא מנוי רדום - לא רואה אף אחת מהשליחות. ומי שבמקרה שם לב, וקיבל פעמיים - זה אכן זה יכול לעצבן. אבל אנחנו מאמינות שכשהערך ברור והתוכן איכותי ומועיל - התועלת עולה על הנזק.
ומה אם אנשים מסירים את עצמם?
נכון, זה עלול לכווץ ולעורר תחושה לא נעימה של דחייה. אבל אם נחשוב על זה רגע - הסרות זה מעולה! הרי אין לך אינטרס לשלוח למי שלא רוצה לקרוא אותך. אז כל הסרה כזו דווקא משפרת את איכות הרשימה ומשאירה אותך עם אלה שבאמת רוצים להמשיך לקבל ממך ערך.
סבבה. אבל מאיפה בכלל מוצאים נושאים לכל המיילים האלה?
כאן נכנסת לתמונה הבינה המלאכותית. אחד השימושים הכי שווים במודלי שפה הוא התייעצויות בנושא יצירת תוכן. שימושים אחרים וחשובים לא פחות הם - ניתוח הנתונים הסטטיסטיים של המיילים והסקת מסקנות, ניסוח הכותרות, פיתוח דרכים להגדלת הרשימה ועוד ועוד.
אם בא לך ללמוד איך להשתמש בבינה מלאכותית לשיפור המיילים שלך ולהמון דברים נוספים בשיווק וניהול הקליניקה - בקרוב יש לנו סדנה ממוקדת בדיוק על זה.
קישורים למאמרים שהוזכרו בפוסט:
Comments