מיקוד שיווקי למטפלים: למקד או לא למקד?...

דילמת המיקוד. השאלה שכמעט כל המטפלים פוגשים בשלב זה או אחר: האם לפעול שיווקית תחת ההגדרה המקצועית הכללית והרחבה ("פסיכותרפיסט", "דיאטנית קלינית", "מטפל ברפואה סינית"), או להתמקד.

 

כי לכאורה, להתמקד, בעצם אומר - להצטמצם. וצמצום - זה אומר פחות לקוחות. ובקליניקה שגם ככה אין בה מספיק מטופלים - נשמע מאוד לא הגיוני לוותר על חלק מהם מראש.

הרי ההיגיון אומר שפניה רק לפלח מטופלים מסוים (למשל "פסיכותרפיסט לסטודנטים ולצעירים", "דיאטנית קלינית לטבעונים",  "מטפלת ברפואה סינית לנשים בגיל המעבר"), היא בעצם וויתור על כל שאר האנשים שיש לך אפשרות לעזור להם.  וכולם מסביב אומרים שככל שפונים לקהל רחב יותר - יש סיכוי טוב יותר 'לתפוס משהו', כי, לכאורה, ככל שנשווק ליותר אנשים - יהיו לנו יותר מטופלים.


אבל זה הפרדוקס השיווקי הגדול מכולם. 
כי בעצם, כמו האמירה "מי שחבר של כולם - לא חבר של אף אחד", כך גם בשיווק במקצועות הטיפול - מי שמנסה לדבר לכולם - לא מדבר לאף אחד. וכן, זה שונה ממקצועות ועסקים בתחומים אחרים. 

 

למה השיווק בעולם הטיפול שונה מכל שיווק אחר?
קודם כל, כי בעולם הטיפול יש כיום שפע כמעט אינסופי של אלטרנטיבות, שיטות, גישות ואנשי מקצוע שמציעים פתרונות ודרכי טיפול לכל סוג של בעיה - פיזית, רגשית, נפשית או רוחנית. בתוך מציאות כל כך רוויה ומבלבלת, המטופלים שלך לא יצליחו בכלל להבחין בך ללא מיקוד.

רוב המטופלים הרי לא יודעים את ההבדל בין טיפול רגשי לטיפול פסיכולוגי, בין סי-בי-טי לטיפול דינמי, כמו שהם לא יודעים מה ההבדל בין הומיאופתיה לנטורופתיה, בין צמחי מרפא לפרחי באך. 

אבל הם יודעים היטב להבחין בין מטפל בסוכרת למטפל בכאבי גב וצוואר, בין מדריכת הורים למתבגרים, למטפלת זוגית לזוגות בפרק ב'. הדרך להיות רלוונטיים למה שהמטופלים שלך מחפשים עוברת דרך המיקוד. 

שנית, כי מטפל, בהגדרה, לא יכול ולא צריך להתאים לכולם.
אנחנו לא צריכות לספר לך שהצלחה של תהליך טיפולי קמה ונופלת על החיבור האנושי בין המטפל למטופל. על מערכת היחסים בינכם. אם אין התאמה, אמון, ביטחון וקשר - הטיפול לא יצליח.

וכדי לאפשר את כל אלה (התאמה, אמון, ביטחון, קשר) - השיווק שלך לא יכול להיות גנרי, כזה של one size fits all, אלא צריך להיות מדויק, רלוונטי, מאפשר יצירת מערכת יחסים.
ואם לא ברור לך למי המסר שלך פונה ולמי השיווק שלך מכוון - אין סיכוי שהתקשורת שלך תצליח ל
היות מדויקת, רלוונטית ודיאלוגית. היא פשוט תישאר כללית, כזו שלא נוגעת ולא מגיעה לאף אחד.

 

לכן, המפתח לשיווק אפקטיבי של מטפלים הוא דווקא צמצום ולא הרחבה. 
ולמעשה: ככל שהשיווק שלך יפנה לפחות אנשים - יהיו לך יותר מטופלים.

ממש כך, הפוך על הפוך.


כלומר, לא רק שאין כאן "הפסד" של מטופלים - יש כאן רווח של מטופלים שלולא המיקוד לא היו מבחינים בך בכלל. אנשים שסובלים, מתמודדים עם קושי, זקוקים לעזרה - אבל לא יכולים להגיע אלייך, כי אין להם דרך להבחין בך, כל עוד המסרים שלך לא ממוקדים. ואם הם רק היו יודעים עלייך - יכולת לעזור להם.

אנחנו מאמינות שעדיף להיות משמעותיים למעט אנשים,

מלהיות חסרי משמעות להמון אנשים.

 

אבל יש שני תנאים.

התנאי הראשון הוא שהמיקוד יגיע מתוך חיבור פנימי ויהיה אותנטי ונכון עבורך.

וכן, זה עשוי לקחת זמן, למצוא את הפוקוס שלך ולגבש אותו. וזה דורש ניסוי וטעיה בדרך. ולא תמיד זה ברור מהרגע הראשון. אבל כדאי מאוד, כבר מהרגע הראשון, להתחיל לחפש אותו.


והתנאי השני הוא שה"מעט" הזה יהיה מספיק כדי למלא לך את היומן ולפרנס אותך בכבוד.

כי בסופו של דבר, בעסק שהוא קליניקה טיפולית של אדם אחד, כמות המטופלים שיכול להכיל היומן שלך היא מוגבלת מראש. והתהליכים הטיפוליים לרוב לוקחים זמן ולא מסתיימים בפגישה בודדת. כך שאיך שלא נסובב את זה, גם כשהיומן מלא עד אפס מקום - אין לך צורך באלפי מטופלים והמיקוד יאפשר לך להביא אלייך את המטופלים הנכונים והמתאימים לך ביותר.

 

אבל מה עם כל המטופלים שמאבדים בגלל שהם לא מתאימים למיקוד?

שאלה מצוינת.

קודם כל, חשוב לזכור שמדובר במיקוד שיווקי בלבד (שעונה לשאלה - איך ואיפה יושקעו מאמצי השיווק שלך), ובקליניקה יכולים לקרות, ויקרו, דברים נוספים. למשל מטופלים שיגיעו דרך הפניות פה לאוזן, בלי שכיוונת אליהם מאמצים שיווקיים בכלל.
אבל חשוב מזה. אי אפשר לאבד משהו שאף פעם לא היה שלי.

אם כרגע אין לך מספיק מטופלים בקליניקה, אין לך מה לחשוש מלאבד אותם. הרי הם ממילא לא שם :)
מה שכן אפשרי עבורך זה להפוך את הקליניקה שלך מבלתי נראית ולא משמעותית לאף אחד, לרלוונטית, נוכחת ומשמעותית עבור קבוצה מסוימת של אנשים שזקוקים לך.

 

אז איך בוחרים מיקוד אותנטי, אפקטיבי ומדויק שגם ממלא את הקליניקה במטופלים?
הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לך לגלות את התשובה:

1. עם איזה מטופלים הכי נוח לך לעבוד? מול איזה אנשים את.ה במיטבך?
2. איזה מקרים ונושאים הכי מעניינים ומושכים אותך?

3. איזה תהליכים הכי מצליחים לך?
4. למה יש לך הכי הרבה תשוקה?

מענה על השאלות האלו יכול להיות צעד ראשון במסע המרתק לעבר יצירת הפוקוס שלך.
בא לך להעמיק וללמוד איך עושים את זה?
בדיוק בשביל זה יצרנו את קורס הוידאו "נכנסים לפוקוס שיווקי". 

בהצלחה!
ג'וי ופולינה


 

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

מטפלות בדברים החמים