top of page
  • לטפל בעסק | שיווק למטפלים

דברים שחשוב מאוד לדעת לפני הקמת קליניקה עצמאית

עודכן: 27 בינו׳

נתחיל ישר בתכל'ס:

במצב שוק הבריאות הישראלי היום, קשה מאוד (עד בלתי אפשרי) להתפרנס בתחום הטיפול כשכיר.ה בלבד. לכן, המעבר של רוב המטפלים לעבודה גם כעצמאים, או רק כעצמאים, הוא כמעט בלתי נמנע.

בחלק מהתחומים אין כמעט בכלל משרות כשכירים (למשל ברוב מקצועות הרופאה המשלימה) וגם בתחומים בהם יש משרות כאלה פעמים רבות הן בשכר מאוד נמוך, עם תנאי העסקה בעייתיים, או בחלקיות משרה. כך שבסופו של דבר, הקמת קליניקה עצמאית היא הפתרון שמאפשר למטפלים להתפרנס בכבוד מהעיסוק והשליחות שלהם וליצר לעצמם בטחון תעסוקתי.

כמובן שלצד האין-ברירה, אנחנו רואות בהקמת קליניקה עצמאית גם המון היבטים חיוביים, מרגשים, מעצימים ומפתחים. אבל לא נקדים את המאוחר.

רגע לפני שמקבלים החלטה על פתיחת קליניקה עצמאית:

ריכזנו כמה דברים שחשוב לדעת על ההבדלים בין מטפלים שכירים למטפלים עצמאיים, שיכולים לעזור בקבלת ההחלטה על הקמת קליניקה, בתזמון שלה ובעיקר בהבנה האם זה מתאים לך.

להחליף כובעים

מטפלים שכירים ומטפלות שכירות לרוב יתמקדו רק בעיסוק בטיפול. רוב שעות העבודה יושקעו בפן המקצועי-טיפולי נטו של העבודה - מול מטופלים, או מקסימום בישיבות צוות ובקבלת הדרכה.

לעומתם, מטפלות ומטפלים עצמאים צריכים לעסוק בהמון תחומים במקביל, או במילים אחרות להחליף כובעים כל הזמן. בקליניקה עצמאית, חלק גדול מהשעות יושקע בתחומים שהם בכלל לא טיפול, כמו: שיווק, מכירות, ניהול, כספים, ארגון ואבזור הקליניקה, תכנון ועוד ועוד. מצד אחד זה מאתגר ומציב קשיים חדשים מצד שני זה מוסיף המון עניין, יצירתיות, גיוון ואתגר לעבודה הטיפולית ומאפשר לך להביא לידי ביטוי יכולות וכישרונות שונים.

להתרגל לתנודות

אין ספק שעבודה כשכיר מספקת לרוב יציבות, הכנסה קבועה וגם שבוע עבודה מוגדר - מה שמייצר סוג של שקט נפשי.

כעצמאים ועצמאיות, כדאי להתרגל להרבה יותר תנודות והרבה פחת וודאות. יש חודשים אינטנסיביים ויש רגועים יותר. יש תקופות גאות ושפל, לפעמים התחושה היא שהיומן פשוט מתרוקן ולפעמים יש רשימת המתנה של מטופלים חדשים.

כדי להתמודד עם התנודתיות, חשוב להשקיע הרבה יותר בתכנון. למשל, לשים כסף בצד באופן קבוע לחודשים חלשים יותר, להתרגל לתקופות עומס בעבודה ולזכור לנוח בתקופות רגועות יותר, לנצל שעות ריקות ביומן לשיווק ועבודה על תשתיות, להיות עם אצבע על הדופק ולשים לב לעונתיות בקליניקה ועוד.

ליהנות מגמישות

אין ספק שעבודה כעצמאי.ת מאפשרת לך הרבה יותר גמישות מאשר כשכיר.ה כי הבחירה היא כולה שלך:

  • לבחור עם מי לעבוד (וחשוב לא פחות עם מי לא) - כלומר, להבין מי המטופלים שנכונים לך, באיזה סוגים של מקרים מאתים לך לטפל ולמקד את השיווק שלך בפניה אליהם.

  • לבחור באיזה ימים ובאיזה שעות לעבוד ואיך יראה השבוע שלך, מתוך ההבנה שהמטופלים הנכונים יתאימו את עצמם לשעות הפעילות שנוחות לך (כן, כן, גם כשיומן שלך עדיין לא מלא).

  • לבחור איך לתמחר את הטיפולים שלך, כמה להרוויח, למי לתת הנחות, מתי להעלות מחירים.

אצל מטפלים שכירים מקום העבודה הוא זה שמגדיר את כל אלה ולרוב יש הרבה פחות גמישות ואפשרויות בחירה.

שיווק למטפלים: הקמת ופתיחת קליניקה עצמאית
שיווק למטפלים: הקמת קליניקה עצמאית

לחשוב כמו מנהל.ת

כשכיר.ה, מי שמתווה את המדיניות ואת נהלי העבודה זה הארגון והמנהלים מעלייך. הם אלה שמקבלים את ההחלטות וחושבים קדימה, מה שיכול לאפשר לך התמקד בטיפול ולוותר על הניהול.

חשוב מאוד להבין שהבחירה בהקמת קליניקה עצמאית היא גם הבחירה לעסוק בניהול. כי קליניקה עצמאית היא עסק לכל דבר ואם לא יהיה מי שינהל אותה הרבה דברים פשוט לא יקרו בעצמם.

לכן, חשוב להגדיר מדיניות ונהלי עבודה, לתכנן קדימה ולהתרגל לחשוב גם כמנהלים.

זה אומר, למשל, שהאחריות על קביעת מדיניות תשלומים והנחות היא באחריותך וגם מדיניות הביטולים. זה אומר שאף אחד לא יחייב אותך להגיע להשתלמויות או לקבוצת הדרכה והאחריות על תכנון ההדרכה המקצועית וההתפתחות המקצועית היא שלך בלבד (וגם תכנון המשאבים שצריך לצורך זה). זה אומר שהאחריות על רווחת העובדים בקליניקה (כן, כן, אנחנו מדברות עלייך :) ) גם היא תלויה רק בך ואין מחלקת משאבי אנוש שתחלק שי לחג או פרס לעובד המצטיין. זה אומר שאם יש לך תכנית לחופשת קיץ בחו"ל צריך לתכנן את החודשים לפני החופשה כך שזה יתאפשר כלכלית ואין מחלקת משאבי אנוש שאפשר פשוט להודיע להם על מועדי החופשה השנתית שלך והם כבר ידאגו לכל השאר.

וכדומה.

לדאוג לגבולות גם בסעיף הזה, לשכירים יש גבולות הרבה יותר ברורים, הבית והעבודה נוטים להתערבב פחות. שבוע העבודה מוגדר וכשחוזרים הביתה יום העבודה הסתיים ברובו.

אצל מטפלים עצמאיים הבית והעבודה נוטים להתערבב הרבה יותר. מצד אחד, מול המטופלים, זו תהיה האחריות שלך לקבוע גבולות ברורים בנושאים של זמן (שעות עבודה, זמני טיפולים, איחורים, ביטולים, זמינות...) ושל כסף (תשלומים, הנחות, גביה...).

מצד שני, בנושא הגבולות בין הבית לקליניקה, חשוב מאוד נושא התקשורת והרתימה של התא המשפחתי וחשוב לקחת בחשבון שנדרשת לא מעט משמעת עצמאית כדי לשמור על הגבולות הן של הקליניקה והן של המשפחה.

בסופו של דבר, בתפיסה שלנו, המעבר לעצמאות הוא אירוע משמח, מעצים ומקדם. אבל חשוב להבין לאן נכנסים, להתכונן ולבדוק שזה הזמן הנכון עבורך.

בדיוק בשביל זה, יש לנו קורס הוידאו להקמת קליניקה עצמאית שילווה אותך צעד אחר צעד בכל השלבים הראשונים וינחה אותך בכל מה שחשוב לדעת בתחילת הדרך. כאן כל הפרטים על הקורס שיהפוך את המעבר שלך לעצמאות לקל ונעים הרבה יותר.

מאחלות לך המון הצלחה ומתרגשות איתך ❤

ג'וי ופולינה



bottom of page