top of page
  • לטפל בעסק | שיווק למטפלים

שיווק למטפלים: מישהו מעתיק ממך

עודכן: 26 בפבר׳ 2020

אחד מאפיקי השיווק האפקטיביים ביותר למקצועות הטיפול הוא שיווק דרך תוכן. מטפלים רבים כותבים מאמרים, טיפים, המלצות, סיפורי מקרה ומשקיעים בכך את מיטב הידע המקצועי שלהם, ומשאבי זמן ואנרגיה. כמה מתסכל לגלות שהתוכן המקורי, שעמלת עליו כל כך הרבה, מתוך הניסיון האישי שלך ונקודת המבט הייחודית שלך - מועתק ע"י אחרים, ללא קרדיט ומבלי שאיש ביקש את הסכמתך.

איך אפשר לדעת אם העתיקו ממך? יש כמה אתרים שמאפשרים לבדוק אם התכנים באתר או בבלוג שלך הועתקו באמצעות סריקת עמודים באתר שלך וחיפוש העתקות באתרים אחרים ברשת. אנחנו ממליצות על קופיסקייפ - חינמי, נגיש ופשוט: https://www.copyscape.com/ מה זה אומר אם מעתיקים ממך? ההיצע הגואה של אנשי מקצוע בשוק הבריאות והטיפול (שלא לומר ההצפה), מביא לעתים לפעולות של חיקוי והעתקה לא רק בתכנים אלא בפיתוח מוצרים, שפה עיצובית, פעילות שיווקית ועוד. בשלב מסוים של גדילת העסק - זה כמעט בלתי נמנע שיהיו העתקות מסוג זה או אחר. אפשר להתייחס לכך גם כמחמאה וכעדות לעובדה שגדלת והעסק שלך משפיע על אחרים ומצד שני - בסופו של דבר מדובר בגניבה והפרה של זכויות היוצרים שלך וחשוב להחליט איך לנהל את הקליניקה ואת עצמך, הן ברמה של התמודדות ישירה עם ההעתקות, והן ברמת תכנון ההתנהלות שלך נוכח השינויים הדינמיים בשוק. מה אומר החוק? העתקה של יצירה ושימוש בה (טקסט, תמונה, מוצר, שם) ללא הסכמה מהווה הפרת זכות יוצרים. בהפרת זכויות אין צורך להוכיח נזק כי עצם ההפרה הוא עבירה על החוק ומאפשרת לך לתבוע פיצוי. חשוב לדעת שאין זכויות יוצרים על רעיון, אלא רק על אופן הביטוי שלו. כלומר - אם יש עוד דיאטנית שעושה סדנאות הרזיה להורים אחרי החופש הגדול - אין לאף אחד זכויות יוצרים על עצם קיום הסדנה, אך אם תוכן הסדנה מועתק והטקסטים השיווקיים דומים באופן מחשיד - זה כבר ראוי לבדיקה. האם מתן קרדיט זה מספיק? ממש לא! מתן קרדיט לא מגן על מפרי זכויות יוצרים. אסור להעתיק מאתרי אינטרנט ללא רשות היוצר, אסור לעשות שימוש בתמונות ללא אישור מפורש של הצלם (לכן כדאי ממש להימנע משימוש בתמונות "מגוגל"), ואסור להשתמש בשירים כמוזיקת רקע לסרטונים שלך - גם אם נתת קרדיט ליוצרים. החוק מאשר לעשות "שימוש הוגן" למטרות מוגדרות בלבד: מחקר, הוראה, ביקורת, הבאת מובאות (ציטוטים).



איך אפשר למנוע מהעתקות? לגור על המאדים ולא לצאת מהמיטה. וברצינות - אי אפשר למנוע העתקות, אבל אפשר לעשות את המקסימום כדי להגן על הקניין הרוחני שלנו.

  • להיות עירניים ועם אצבע על הדופק

  • לתעד (רצוי בצילומי מסך) חשדות להעתקות

  • לכתוב על התכנים והפלטפורמות השיווקיות © כל הזכויות שמורות

  • לנקוט בפעולות כשמזהים העתקה (מיד נסביר איך)

מה לגבי סימן מסחרי? יש הליך משפטי שמאפשר לך לרשום סימן מסחרי על "יצירות קצרות" כמו שם העסק, שם האתר, הסלוגן, הלוגו. מדובר בתהליך שעלותו כמה אלפי ש"ח ולא בהכרח ימנע העתקות תוכן.

אז תכל'ס מה אפשר לעשות אם העתיקו ממך?


ברמה הפרקטית: אנחנו ממליצות לפנות ישירות לגורם המעתיק, בפניה מיידית ועניינית, רצוי בכתב, כדי לברר.

לעתים ההעתקה נובעת מחוסר הבנה ונעשית בתום לב. במקרים כאלה, מספיקה פניה ובקשה להסרת התוכן ואין צורך להשמיץ או לנקוט בצעדים נוספים. אך לעתים קרובות ההעתקה מכוונת והפניה לא תעזור ואף תזכה בהתעלמות וחסימה. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בנושא זכויות יוצרים ולבדוק אם יש בסיס לתביעה משפטית. בכל מקרה, לא מומלץ להבליג על ההעתקה או להתעלם ממנה (או סתם להסתפק בלחסום את המעתיק בלי לפנות אליו) - כי זה בדיוק מה שיעודד את ההעתקה הבאה. הגנה על זכויות הקניין הרוחני שלנו היא לא בזבוז אנרגיה והיא לא מיותרת. הניסיון שלנו לימד אותנו שהתעלמות מהעתקות עשויה לגרום לחקיין להעתיק יותר וברמת תעוזה (או חוצפה) גבוהה יותר.

ברמה האסטרטגית: אנחנו רואות בהעתקות מעין ססמוגרף שרומז שהגיע הזמן לנוע קדימה, לשלב הבא. עסק שנמצא בתנועה מתמדת, לא נח על זרי הדפנה ומחדש כל הזמן - הרבה יותר קשה לחקות. העתקות גם נותנות לנו לגיטימציה לתעוזה עסקית: לחפש את המרחב שבו אין לך אלטרנטיבות (האוקיינוס הכחול), להוביל ולא להיות עוד אחד שדומה לכל האחרים.

בהקשר הזה אנחנו רוצות להזכיר שאין באמת עוד אף אחד או אחת כמוך. הרי כולנו נולדנו מבודלים - אין שני בני אדם זהים ואין שני מטפלים זהים. לכן אין שום סיבה שגם בתקשורת השיווקית כולם יראו אותו הדבר. האותנטיות שלך, המוניטין /שלך, הלקוחות שלך - הם הנכסים המשמעותיים ביותר - ואותם אי אפשר להעתיק ולחקות. כאן אפשר ללמוד עוד על איך ליצר את הקול היחודי והבלתי ניתן לשכפול.


מישהו העתיק ממך? רוצה לשתף אותנו בדרך שבה התמודדת?

אפשר לשתף אותנו בקהילת המטפלים שלנו בפייסבוק.


bottom of page