top of page
  • לטפל בעסק | שיווק למטפלים

כדאי לי לפתוח קבוצת פייסבוק?

עודכן: 24 בנוב׳ 2021

לאחרונה אנחנו נתקלות בהרבה שאלות של מטפלים על פתיחה וניהול של קבוצת פייסבוק כערוץ שיווקי, או כחלק מפעילות העסק.


זה לא מפתיע כי אנחנו נמצאים בעידן הקהילות. למעשה, הנהלת פייסבוק בעצמה הכריזה בשנתיים האחרונות לא מעט פעמים שקבוצות הן המרחב החשוב ביותר עבורם ונמצא בלב האג'נדה שלהם לשנים הקרובות.

משתתף פייסבוק ממוצע חבר ב-30 קבוצות וזה כבר ברור היום שרוב הפעילות הפייסבוקית מתנהלת שם ואין ספק בכלל שבכל מה שקשור ליצירת מערכות יחסים, הכרויות, המלצות והפניות - קבוצות הן הזירה המשמעותית ביותר.

סבבה. אבל למה בכלל לפתוח קבוצה?

  • קבוצה היא דרך מעולה להגיע לקהל היעד שלך באופן ישיר וללא שום תיווך או צורך בהשקעה כספית.

  • וכפועל יוצר מזה - קבוצה תאפשר למטופלים הפוטנציאליים שלך להגיע אלייך ולקבל ממך ערך משמעותי, להכיר אותך, לפתח אמון ומתוך זה ליצור ביניכם מערכת יחסים.

  • באמצעות קבוצה אפשר לחזק את המיתוג שלך ולבנות מוניטין כאוטוריטה מקצועית בתחום שלך.

  • קבוצה תאפשר לך להכיר את קהל היעד שלך טוב יותר ולהבין - מה מטריד אותם? למה הם זקוקים? מה הקשיים שלהם? איך הם מגדירים את הסיטואציה שאיתה הם מתמודדים? באיזו שפה הם משתמשים? בין מה למה הם מתלבטים? ודרך זה לדייק הן את השירותים שלך והן את המסרים שלך.

נשמע מעולה אבל מה בעצם ההבדל בין דף לבין קבוצה?

הבדל עצום.

דפים עסקיים מיועדים לפעילות שיווקית עסקית ובנויים כדי לתמוך בכך. התוכן בדפים הם נסרק ע"י גוגל, הדף בנוי כמו מיני אתר שיווקי ומאפשר להציג שירותים ומוצרים (ואפילו למכור), דרכי התקשרות וגישה, כפתורי הנעה לפעולה, מערך פרסום בתשלום ועוד.

קבוצות מיועדות ליצירת שיח ובניית קהילה. אין בהן כמעט כלים פרסומיים או עסקיים (בינתיים), התכנים בהן מוצפנים בתוך פייסבוק והן אינן מאפשרות שיווק אלא בעקיפין ואחרי לא מעט זמן והשקעה מצידך.

מה חשוב לדעת לפני שמקבלים החלטה אם לפתוח קבוצה? 1. שזה מלא עבודה.

הקמה וניהול של קבוצה דורשים הרבה מאוד משאבים. לא כספיים, אלא משאבי זמן, אנרגיה וחשיבה. יותר בשלב ההקמה, בחודשי הפעילות הראשונים, אבל גם בהמשך - ניהול קבוצה זו משימה שתדרוש השקעת משאבים יומיומית כל עוד היא קיימת.

2. שרוב הקבוצות הפעילות הן לא קבוצות "הכה את המומחה", אלא קבוצות שיח.

אם אין שיחה ואין אינטראקציה רבת משתתפים - החשיפה בפייסבוק לשאר חברי הקבוצה תהיה נמוכה מאוד והקבוצה לא תתרומם. כלומר אם הרעיון הוא להקים קבוצה שבה אנשים "ישאלו אותי מה שהם רוצים לדעת" - זה לא יעבוד.


שיווק למטפלים: לפתוח קבוצת פייסבוק
שיווק למטפלים: לפתוח קבוצת פייסבוק

תכנון? כמו בכל ערוץ שיווקי גם כאן המפתח הוא אסטרטגיה ותכנון. הנה כמה נושאים חשובים שכדאי לחשוב עליהם ולהגדיר אותם לפני הקמת הקבוצה:

  • מה מטרת הקבוצה מבחינתך ומה היית רוצה שיקרה בה? האם הקבוצה היא מרחב לתקשורת עם קהל יעד פוטנציאלי, או לחיזוק והעמקת הקשר עם לקוחות קיימים (נניח קבוצה לכל בוגרי הסדנאות שלך)? מה מטרת הקבוצה מבחינת המשתתפים בה? למה שירצו להצטרף אליה ולקחת בה חלק?

  • במה הקבוצה שלך שונה מכל הקבוצות האחרות שקיימות באותו תחום? האם יש הצדקה לקיומה?

  • למי הקבוצה מיועדת? מי האנשים שיהיו בקבוצה? מה מאפיין אותם? למה הם זקוקים? למה הם לא מקבלים מענה במסגרת אלפי הקבוצות הקיימות?

  • מה יהיה אופי הפעילות בקבוצה? איזה מן שיח יתנהל בה?

  • מה יהיה התפקיד שלך בקבוצה? איך תתקיים הדינמיקה בקבוצה מולך ובלעדייך (בין המשתתפים לבין עצמם)? האם בכלל לנהל את הקבוצה לבד או בשותפות עם אחרים?

  • מה יהיו כללי הקבוצה וגבולותיה? החל ממדיניות ההצטרפות לקבוצה וההוצאה ממנה, דרך כללי ההתנהגות, המותר והאסור, תקנון, איך שומרים על הגבולות וכו'.

  • מה יהיה התוכן בקבוצה? מה הנושאים שחשוב לך לקדם בקבוצה? איזה פעילויות / אתגרים יהיו? פינות קבועות, שרשורים ייעודיים וכו. חשוב לדעת שבחודשים הראשונים לקיום הקבוצה, האחריות על הנעת השיח כל כולה עלייך, ברמה יום יומית. זה יהיה התפקיד שלך להעלות נושאים לדיון, ליצור שיח, להתייחס אישית לכל אחד שכותב ומגיב. ממש כמו בקבוצה פיזית שאת.ה מנחה ויש צורך להחזיק בה את המרחב.

  • איך והאם הקבוצה תהווה ערוץ שיווקי עבורך? איך היא תתחבר למוצרים שלך? איפה הקבוצה משתלבת באסטרטגיה השיווקית שלך? האם היא השלב הראשון של ההכרות או שלב מתקדם יותר במערכת היחסים?

​אחרי המענה לשאלות האסטרטגיות, יגיע הזמן לבנות תכנית עבודה מעשית שתגדיר את הפעילות בקבוצה בחודשים הראשונים. אנחנו ממליצות לבנות תכנית של תכנים לפחות לחודשיים-שלושה עד שתיווצר דינמיקה ופעילות עצמאית של המשתתפים שאינה תלויה בך. כדאי שהתוכן יהיה כזה שמאפשר מעורבות מקסימלית ואינטראקציה לחברי הקבוצה. ולא, הרעיון של "אני אכתוב לכם טיפים מקצועיים ואתם תגידו שזה מהמם ותודה" - לא יעבוד.

חשוב להבין שמה שיקבע את גורל הקבוצה שלך הוא עקביות ונוכחות - עד שהקבוצה תתחיל "לחיות מעצמה" זה יכול לקחת כמה חודשים, אפילו שנה. בזמן הזה פעילות יומיומית, מגוונת ומעוררת אינטראקציה היא חיונית, אחרת הקבוצה לא תתרומם. כדאי שיקרה משהו בקבוצה כל יום: נושא מעניין לדיון, סקר, פעילות, משימה, תוכן בעל ערך ייעודי לקבוצה (אם התוכן מבוסס על שיתופים מהדף העסקי אז למה לי להיות בקבוצה? מה אני מקבלת מזה שאני בקבוצה?).

כמה זמן זה לוקח?

כאמור, ניהול קבוצה דורש השקעת זמן מאסיבית. בהנחה שהכוונה היא לבנות קבוצה קהילתית פעילה ודינמית ולא קבוצת "הכה את המומחה" שבה עולה שאלה פעם בשבועיים - בחודשים הראשונים ניהול הקבוצה יצריך כמה שעות ביום ובהמשך לפחות שעה ביום ולעתים קרובות הרבה יותר.

מהאון-ליין לאוף ליין

אחת השאלות שכדאי לחשוב עליהן כבר בשלב התכנון ובמיוחד אחרי שלב ההקמה היא האם הפעילות בקבוצה תתפתח גם לפעילות אוף-ליין, מחוץ לפייסבוק? בחיים האמיתיים.

קהילה שנפגשת גם במפגשים פיזיים היא קהילה חזקה ומשמעותית יותר. ואנחנו אומרות את זה כי אנחנו יודעות. כבר חמש שנים שאנחנו עורכות מפגשים פיזיים של הקהילה שלנו - קהילת המטפלים - ומרגישות שוב ושוב איזה ערך עצום יש למפגשים האלה, בפני עצמם וגם כתמיכה בפעילות הקבוצה הוירטואלית.

מקוות שנתראה באחד המפגשים הקרובים ❤

ג'וי ופולינה




bottom of page