מרחב הטיפול הרגשי הוא מרחב אינטימי, מוגן, דיסקרטי ויש לו כללים ברורים שמטרתם להגן על המטופלים ועל פרטיותם. על פניו - הדבר הכי הפוך שקיים לשיווק. ולכן, מטפלות ומטפלים רבים בתחום הרגשי והנפשי נמנעים מלעסוק בשיווק מתוך רצון לשמור על כללי האתיקה המקצועית ולהגן על מטופלים.
לתוך כל המורכבות הזו נכנסת גם העובדה שטיפול רגשי לעתים עדיין כרוך במעטה מסוים של חשאיות מצד המטופלים, אם זה מתוך רצון לשמור על הפרטיות שלהם, או מתוך בושה ודעה קדומה. ואם במרחבים טיפוליים אחרים, מטופלים יחלקו בשמחה עם החברים שלהם את זה שהם הולכים לטיפול, הדבר נפוץ פחות בהקשר של טיפול רגשי. הרבה יותר הגיוני שאנשים יספרו במפגש חברי או משפחתי על זה שהם הולכים באופן קבוע לפיזיותרפיה או דיקור, כדי להתמודד עם פציעה בעקבות תאונה, אך פחות נפוץ שיספרו שהם הולכים לטיפול פסיכולוגי כדי לטפל בטראומה של אותה תאונה.
וכך נוצר מצד בו, מצד אחד, מטפלות ומטפלים רגשיים רבים מדי מוצאים את עצמם עם קליניקה שאינה מלאה מספיק (מה שהתגבר עוד יותר בעידן שאחרי הרפורמה בבריאות הנפש) ומצד שני, מטופלים רבים מדי שזקוקים לטיפול רגשי לא מגיעים אליו כי המטפלים הרגשיים נמנעים מלשווק.
אז מה אפשר לעשות עם המצב הזה?
הנה כמה סיבות מצוינות למה לא כדאי לך לשווק את הקליניקה שלך ופתרונות איך להתגבר עליהם:
לשווק טיפול רגשי זה פוגע באתיקה במקצועית
כולנו חשופים למודלים שיווקים רבים שאינם אתיים באופן כללי ובטח לא מתאימים לכללי האתיקה של הטיפול הרגשי. לא הגיוני לעשות מבצע 1+1 על טיפול פסיכולוגי, נכון? אלא שלפעמים נדמה שזו הדרך היחידה לשווק - וזה ממש לא נכון. ולכן במקרה הזה כלל האצבע הוא ממש פשוט: לא לעשות שום פעילות שאינה אתית על מנת לשווק את הקליניקה שלך. ובאופן כללי, לתפיסתנו בענייני אתיקה (ובכלל בענייני אפקטיביות שיווקית) - אם יש ספק? אין ספק. אפשר לשווק ולאפשר נגישות גם בלי להבטיח תוצאות של טיפול, בלי לחשוף מטופלים ובלי לחשוף את עצמך, בלי לבקש הפניות ממטופלים ובלי ליצור איתם קשר מחוץ לקליניקה ועוד.
יש מספיק מרחבים ודרכים אחרות לשווק מבלי לפגוע באתיקה שלך.
לשווק טיפול רגשי זה אומר לחשוף מטופלים
פעמים רבות ההימנעות משיווק נובעת מהצורך החשוב להגן על פרטיות המטופלים. הרשתות החברתיות והרשת בכלל שופעת פוסטים של מטפלות ומטפלים של סיפורי מקרה מהקליניקה, או צילומי מסך של הודעות תודה של מטופלים. וגם כאן, לפעמים נדמה שזו הדרך היחידה לעשות שיווק - כי זה עובד לאחרים ואם לא מתאים לי לעשות את זה אז השיווק שלי לא יעבוד. גם זה - ממש לא נכון. אפשר לעשות שיווק מעולה בלי לחשוף את המטופלים שלך.
כל מה שצריך זה פשוט להקפיד לדבר לגופו של עניין ולא לגופו של אדם (המטופלים עצמם). למשל, במקום לספר על מטופל שלך שמתמודד עם פוסט טראומה אפשר לכתוב סדרת מאמרים על פוסט טראומה באופן כללי: מה זה? איך מטפלים בזה? האם זה בר ריפוי? האם יש תמרורי אזהרה? איך זה משפיע על שאר בני המשפחה? ועוד. במקום לספר על מטופלת שמתמודדת עם דיכאון, אפשר לכתוב על דיכאון. לספר על מחקרים מעניינים בנושא, על ההבדל בין דיכאון לדכדוך, איך לזהות דיכאון, הקשר בין הסתרה לדיכאון, סוגים שונים של דיכאון, ועוד ועוד.
לשווק טיפול רגשי זה אומר לחשוף את עצמי
בטח נתקלת לא פעם במטפלות ומטפלים שחלק מהשיווק שלהם הוא הסיפור האישי, ההיסטוריה המשפחתית, התהליכים שהם עברו, או מידע אישי חשוף אחר. ולפעמים זה נראה כאילו אין ברירה אלא להיחשף על מנת לשווק, כי "זה מה שעובד". אבל מה לעשות שבמרחבים טיפוליים רגשיים רבים זה פשוט לא מתאים. אז החדשות הטובות הן שזה ממש לא הכרחי. אם מתאים לך לחשוף את עצמך ברמה האישית והמקצועית זה אפשרי. אבל אם לא - חשוב לזכור שאפשר לעשות שיווק מעולה ואפקטיבי בלי לדבר על עצמך בכלל. מה כן חשוב? לשמור על אותנטיות בתקשורת השיווקית שלך. לתת לאנשים אפשרות להתחבר ולהרגיש את האדם שמאחורי מילים. את האופי האנושי, את תפיסת העולם ונקודת המבט הייחודית שלך. זאת אומרת, שלא חובה לחשוף את הסיפור האישי שלך, אבל לגמרי כדאי להנגיש ולהנכיח את האישיות שלך.
נכון, השפה וכללי האתיקה של הטיפול הפסיכולוגי נוצרו הרבה לפני העידן הדיגיטלי, בעידן בו כללי המשחק היו פשוטים יותר והמטפל יכל לשמור על אלמוניות כמעט מוחלטת. אבל בעידן הדינמי שלנו שבו יש הצפה של ערוצי תקשורת בהם המטופלים יכולים לפגוש את המטפלים עוד לפני הטיפול, עולות שאלות חדשות שלא פגשנו לפני זה. הפתרון מבחינתנו הוא לא להיסגר בקליניקה ולהימנע משיווק.
כי להימנע משיווק, בתפיסה שלנו, זה לחטוא לשליחות המקצועית שלך.
בסופו של דבר, המשמעות של שיווק היא הנגשה. שיווק זו הדרך שלך להיות נגיש.ה למטופלים שלך. הדרך שבאמצעותה המטופלים שנכונים לך יוכלו להגיע לקליניקה שלך ולקבל טיפול.
ללא שיווק, אנשים רבים לא ידעו שיש להם בכלל אפשרות לקבל עזרה ובטח לא ידעו למי לפנות. ויש כל כך הרבה אנשים שמתמודדים עם סבל, כאב, חרדה, תסכול, בלבול, חוסר איזון, חוסר הצלחה, חוסר מימוש... אנשים שיש לך את היכולת להקל עליהם - והם פשוט לא מגיעים אלייך.
התוצאה של מטפלות ומטפלים שנמנעים משיווק היא יותר ויותר מטופלים שלא מבקשים ולא מקבלים את העזרה שהם זקוקים לה. אנחנו קוראות לזה "הנפגעים השקופים של חוסר שיווק". כי כשהקליניקה שלך לא מלאה זה לא פוגע רק בך. זה פוגע גם בהם, באנשים שזקוקים לך כל כך.
ואין שום סיבה או צורך להגמיש את כללי האתיקה שלך כדי לאפשר את הנגישות הזו, אלא פשוט ללמוד איך מיישמים אותם בתוך המציאות המשתנה.
מזמינות אותך לבדוק האם התקשורת השיווקית שלך באמת מאפשרת לאנשים שזקוקים לך להגיע אלייך? אם התשובה היא "לא ממש", או "יכול להיות הרבה יותר טוב",
אז הנה הקורס שיעזור לך להנגיש את הקליניקה שלך להרבה יותר מטופלים.
בהצלחה!
ג'וי ופולינה
Comments